donderdag 17 januari 2008

De contracten zijn getekend

De grootste klus is geklaard. We waren vroeg begonnen, omdat we deze dag 24 mensen moesten spreken, de dag daarvoor hadden we er 20 gedaan. Niet iedereen heeft het bedrag gekregen wat zij had gevraagd. In overleg met Dominic die goed op de hoogte is van de werkzaamheden en de verwachte inkomsten daarvan hadden we de dag ervoor de bedragen vast gesteld. Van de 44 vrouwen die nu mogen starten (ja, het zijn er 44 geworden, voor ik kwam had ik 36 in gedachten) hebben 12 dames wat minder gekregen dan ze wilde, maar in overleg met hen is alles naar volle tevredenheid gegaan. Ik blijf me verbazen over de ontspannen warme sfeer die er heerst. Geen gefoeter, geen ontevreden gezichten. Natuurlijk kwamen na afloop of tussendoor dames aanlopen die, nu ze zie dat alles werkelijk gaat plaatsvinden, ook ineens mee willen doen. Maar het geld is op!!! Ze worden op een wachtlijst gezet en ik heb weer werk te doen in Nederland, want dit heeft echt toekomst!! In totaal, inclusief de startende dames is het nu en groep van 76 vrouwen! En nog steeds komen regelmatig vrouwen aan de poort vragen of ze op de lijst mogen.
Gisteren de zak met geld opgehaald en op bed uitgespreid en alle enveloppen gevuld met de gevraagde leningen, wat een machtig gevoel om voor Sinterklaas te mogen spelen!
Morgen is payday, we besluiten om van deur tot deur te gaan, wel tijdrovend maar ik vind het heerlijk om het ze zo persoonlijk te geven. Ik zal blij zijn als de verantwoording voor al dat geld niet meer bij mij ligt. Ik zal ze zeggen dat ik mijn werk nu heb gedaan en dat zij nu aan de slag moeten.
Gisteren kregen we een teleurstellend telefoontje dat Renata's vlucht voor vandaag is geannuleerd, nu komt ze zaterdag aan en met een beetje mazzel zien we elkaar maar 5 uurtjes, heel jammer, iemand met wie je bijna 2 jaar msn contact hebt wil je graag in levende lijve zien, maar het is ons niet gegund. Ik had het haar ook gegund om bij het uitdelen van de leningen aanwezig te zijn, omdat zij veel werk heeft verricht met het kaart brengen van de vrouwen.
Zo, nu ga ik even naar het nieuws kijken, want het was gisteren erg onrustig in Kenia, met name Nairobi en de andere grote steden. Het is nu geloof ik de Kikuyu tegen de Luo, ipv omgekeerd, zucht...Er vielen 14 doden doden volgens Dominic. Hier in Malindi is alles rustig, er wordt over gepraat maar dat is dan ook alles, dus ma, je kunt gerust gaan slapen:-)
Tot ziens, groetjes Corien.

1 opmerking:

Gerrit zei

goed bericht, jammer dat renate pas zaterdag kan komen.
Ik hoop dat alles een beetje normaal blijft in kenia, hier in Nederland staat niet zoveel over Kenia in het nieuws.

gr. Gerrit