woensdag 7 mei 2008

Nieuw project voor Mtangani

Hallo allemaal,
Als ik in juni terug zal ik dat ook zijn om te kijken naar een nieuw project wat we willen opstarten. Dit is echter van een heel ander kaliber en vergt veel voorbereidingstijd. We hopen de week goed te kunnen benutten om de puntjes op de i te zetten. Het betreft in eerste instantie een werken en leren project voor jongeren in de leeftijd van 16 tot 22 jaar. Deze leeftijdsgroep heeft dringend behoefte aan een praktische opleiding. Kinderen in Kenia kunnen vanaf 4 jaar naar de lagere school, deze is gratis, maar de secondary school is niet gratis en dus voor veel jongeren van Mtangani niet weggelegd. Wij willen deze jongeren een kans bieden en hen middels een praktische werken/leren opleiding hun eigen gemeenschapsgebouw te laten bouwen. Dit project zal meerdere vliegen in 1 klap vangen. Het samen bouwen aan hun gemeenschapsgebouw zal het gevoel van 'ownership' vergroten. Het gebouw zelf zal ruimte gaan bieden aan een leslokaal, een werkplaats waar lokale ambachten zullen worden aangeleerd aan de jongere generatie. De wens is ook om een restaurant op te starten met bv. een groep vrouwen die d.m.v een groter microkrediet daarin gaan inversteren. Omdat Mtangani dicht tegen het toeristengebied aan ligt, wordt gedacht om ook toeristen kennis te laten maken met de lokale keuken en hen ook Afrikaanse zang en dans aan te bieden. Het project biedt voor veel groepen grote mogelijkheden en groei en zal op deze manier ook selfsupporting worden, zodat het hele project onafhankelijk wordt van ontwikkelingshulp. We zitten nu nog in de brainstormfase en ik hoop de tijd in Kenia nuttig te kunnen besteden om de ruwe diamant steeds meer bij te kunnen slijpen. De volgende stap als ik terug kom zal zijn het aanvragen van subsidie bij het NCDO en de Wilde Ganzen. Daarbij wordt ik geholpen door het COS (Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking in Lelystad)
Ik zal zelf dus een flink deel van de projectkosten moeten zien te werven. Wilt u me hierbij steunen dan ben ik daar, namens de inwoners van Mtangani heel dankbaar voor.
Stichting Mtangani
56.50.81.357
Dronten

Geen opmerkingen: