woensdag 4 juni 2008

Karibu in Kenya!

Hallo allemaal,
Mijn eerste berichtje vanuit Mtangani. De reis verliep prima, geen problemen gehad, gelukkig goed geslapen in het vliegtuig. Bij aankomst stond Dominic, de voorzitter van de stichting me al op te wachten. Het plan was eerst naar het huis te rijden, de bagage uit te pakken, wat te drinken en boodschappen te doen, zoveel mogelijk voor de hele week, zodat we zoveel mogelijk tijd deze week over houden om onze agenda af te werken. Maar de planning veranderde meteen toen we Mtangani naderde en een enorme groep mensen midden op de weg zagen staan. Het leek wel een opstand. Langzaam (want snel gaat niet in Afrika) naderden we de groep en zag ik dat het de vrouwen van Mtangani waren. Wel ongeveer 150 vrouwen, uitbundig zingend en dansend en zwetend.
Mijn hemel, ik was heel erg verbaasd. De vorige keer was ik ook verrast door een groot welkom, maar toen kwam ik geld brengen, deze keer weten ze dat ik voor de controle van het project kom en om dieper op de zaken in te gaan, dus dit hadden we niet verwacht! Daarna ging alles razendsnel, ik had mijn portemonnaie nog in mijn hand en een tas in de andere, ik werd uit de auto getrokken, werd direct weer aangekleed als een Borana. Ik kon nog net mijn spullen aan Dominic geven, want ik werd bedolven onder de omhelzingen en handen die me allemaal wilde aanraken. Ik weet dat het erg stom klinkt en voor ons westerse mensen totaal uit proporties gerukt, maar het was echt zo. Ik geloof dat ik nog steeds onderschat wat dit project gedaan heeft voor de mensen hier. Iedereen hier weet wie ik ben, heel gek gevoel is dat hoor. Voor mij persoonlijk hoeft dat niet zo, laat mij maar gewoon rustig mijn ding doen, maar ik heb daar nu niet veel over te zeggen. Er wordt met me gepronkt, als we door het dorp maar ook door de stad Malindi rijden wordt ik van alle kanten begroet en mensen hebben er weet van dat ik er weer ben.
Geloof dat ik een beetje een wandelend reclamebord ben voor hoop voor deze mensen en blijkbaar doen we het goed, want geloof me, we waren er allang op afgerekend als dit project een flop was geweest! De inwoners van Mtangani kunnen hard en direct zijn. Vanmorgen hebben we een weekplanning gemaakt. Morgen wordt de hele groep bij elkaar geroepen zodat ik ze kan toespreken, daarna op donderdag en vrijdag de individuele interviews. Op zaterdag is de grote vergadering en terugbetalingsdag (dat is elke 14 dagen zo)
Op die dag worden deze keer verschillende officials uitgenodigd want het project begint ook in de regio bekend te worden. Qua wachtlijst groeien we uit ons jasje, we schrijven niemand meer op de lijst. We zijn dus heel erg op zoek naar nieuwe sponsors!!!
De officials zijn geloof ik een area counselour, Chief of Sabaki area en een lid van het parlement (MP) Hij is nieuw, na de onrust in Kenia in maart benoemd. Hij schijnt veel in zijn mars te hebben dus het is goed hem aan onze kant te krijgen.
Daarna willen we de locatie voor het eventuele nieuwe project bekijken en vooral veel praten om zoveel mogelijk op 1 lijn te zitten.
Tot zover maar weer.
Groetjes vanuit Kenia, waar de zon regelmatig schijnt, maar de luchtvochtigheid in dit seizoen hoog is, dus aan zweet geen gebrek!

2 opmerkingen:

Corien zei

mooi bericht goed dat alles goed gaat, ik hoop dat jullie vele plannen kunnen maken

gr. gerrit carlo en thomas

Anoniem zei

Leuk om te horen dat je een mooie grote ontvangst gehad hebt. Succes met je dagen daar.

Groet vanaf Mallorca,

Saskia